Ondanks dat de technische uitwerking pas volgt in de volgende fasen van het project (planuitwerking en realisatie), voeren wij nu alvast een aantal veldonderzoeken uit. Hiermee voorkomen we verrassingen in de toekomst.
Sander Zondervan (AnteaGroup): ‘We gaan op een aantal locaties boringen doen om de ondergrond in beeld te brengen. De A58 tussen Breda en Tilburg is in 1971 opengesteld. Bij de aanleg is mogelijk al rekening gehouden met een toekomstige verbreding, waarbij in de ondergrond al een stevig zandbed is aangebracht. Dat is te herleiden uit ontwerptekeningen, maar willen we met zekerheid vaststellen.’
Om hierover zekerheid te krijgen doen we nu op enkele locaties al grondboringen in de middenberm. Ook inventariseren we een aantal viaducten. Ondanks dat deze nog niet de maximale levensduur bereiken, is het verkeer inmiddels een stuk intensiever en meer belastend dan bij de aanleg werd voorzien. Ook willen wij in de verkenning zicht hebben op de haalbaarheid van bijvoorbeeld het verbreden van viaducten ten behoeve van extra rijstroken. Voor de onderzoeken is één rijbaan korte tijd afgezet om de werkzaamheden veilig te laten plaatsvinden. Om hinder te voorkomen, doen we dat in de nacht.