De verwachtingen daarover lopen uiteen. De verwachting is wel dat de mobiliteitsgroei op de lange termijn weer zal aantrekken. Uit het meest recente mobiliteitsbeeld van het Kennisinstituut Mobiliteit (KIM) blijkt dat we als gevolg van COVID-19 weliswaar meer thuiswerken en dat wordt ook gestimuleerd, maar daartegenover staan factoren die zorgen voor een sterke toename van mobiliteit, zoals de bevolkingsgroei en woningbouw. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) zal de mobiliteit, zonder een blijvende gedragsverandering toenemen door een verdere toename van de bevolking en door een naar verwachting gematigde economische groei.
Wat betekent dit voor de het project A58?
Ook voor dit traject geldt dat de Coronacrisis een positieve invloed heeft gehad op de mobiliteit en de filedruk. Begin september zagen we echter ook dat de filedruk weer toeneemt als de maatregelen soepeler worden. Daarbij is het gedurende de hele dag druk op de weg en is er minder sprake van een ochtend en/of avondspits. Omdat de effecten van Corona op lange termijn onzeker zijn, werken we in de milieueffectrapportage (MER) met een hoog en laag scenario, dus een sterke groei van de mobiliteit en matige groei van de mobiliteit. We sluiten hierbij aan bij het beleid van het ministerie van IenW en de analyses van het KiM.